Alla inlägg under september 2011

Av Lena - 18 september 2011 21:59

Ja, idag är frågan mer än aktuell. Hur gör man? Och vad gör man om man nu hittar drömboendet och inte sålt än? Har du lånelöftet klart från banken? Är ditt lånelöfte fortfarande giltligt? Eller?

Frågan är som sagt högaktuell i dagens skakiga marknad. Bankerna har blivit oerhört restriktiva och många som haft lånelöfte tidigare (ibland bara för några månader sedan)får helt plötsligt veta att lånelöftet idag BARA gäller under förutsättning att du först sålt:(. Bankerna vill mao idag, iaf de traditionella storbankerna, ha både livrem, hängslen och fallskärm. Men lugn, det finns lösningar..

Generellt kan man säga att om du planerar att sälja OCH köpa inom samma ort, så spelar det inte så stor roll, om du får mindre betalt för det du ska sälja, får du även betala mindre för din blivande bostad. Logiskt eller hur? Ska du däremot sälja i ett område där marknaden inte hunnit bli påverkad av den nuvarande trenden och köpa nytt på annan ort, är det bra att tänka till två gånger. Men vad säger prognoserna om de kommande månaderna? Ja, ingen kan spå, inte heller jag, som arbetat som mäklare i 21 år. Som vanligt är "grundbulten" dvs.din personliga ekonomi avgörande. Ställ frågor som: Har jag råd att avvakta med in försäljning på min nuvarande bostad och ändå köpa nytt? Finns det alternativ med att avvakta med försäljningen? När vänder marknaden igen? Tar det månader, eller tar det kanske år? Om jag bor i ett hett område och ändå fått finansieringen klar med nästa boende, kan jag teckna någon försäkring mot dubbla boendekostnader?

Om du fått nej till finansiering av din vanliga bank, finns det alternativ?

Jag kan inte spå om marknaden, men jag har svar på två frågor. Du kan teckna en försäkring mot dubbla boendekostnader och veta att om du inte sålt inom en viss tid (3 månader karens)kan du få ditt befintliga boende betalt av denna försäkring. Om Du hittat drömboendet och under förutsättning att din personliga ekonomiska kalkyl håller, ja, då kan du låna, ända upp till 90 procent (individuell prövning) av köpeskillingen med samma ränta som din vanliga bank idag. Du ser, det finns lösningar på det mesta.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards